De kleuren in Maastricht
Typerend voor Maastricht is het ingetogen, voorname kleurenpalet met zijn keur aan rode, bruine, grijze, gele en witte tinten. Bakstenen (rode en bruine tinten), arduin in gevels en bestratingen (grijze tinten), mergel in gevels (gele tinten) en de grote variëteit van wittinten op façades geven de stad haar karakteristieke eigenheid.
Het witten van gevels heeft vooral in de 19de eeuw een grote vlucht genomen. Weerkaatsing verhoogde de lichtopbrengst van de olie verslindende straatverlichting. De stad kon zo met minder lantaarns toe, een flinke besparing voor de gemeente.
Binnenshuis zorgen geraffineerd toegepaste wittinten ook voor licht, helderheid en ruimte. Een samenspel van witte tinten en kleur draagt in belangrijke mate bij tot de sfeer in huis. Het eigentijdse subtiele palet van de innovatieve 21 tinten Maastrichts wit is speciaal ontwikkeld door Roger Heuts van Jo Heuts verf en zijn volgens eigen receptuur gemengd.
De wittinten zijn bij Heuts verkrijgbaar in de vorm van watergedragen acrylmuur- en acryllakverven (voor binnen en buiten) en geschikt voor vele ondergronden. De glansgraad gaat van 3 (zeer mat) voor muurverf tot 85 procent (zeer glanzend) voor lak. Deze wittinten zijn erg kleurvast; ze verkleuren minder dan de gangbare verven.
Museum Wit, Mosana Wit, Bellefroid, Ramaekers, Mexicaans Wit, Defesche, Grégoire en Van Gulpen. Zomaar enkele kleurnamen uit het palet ’21 tinten Maastrichts wit’, dat Roger Heuts van Jo Heuts Verf en Behangontwikkelde en naar eigen receptuur mengt. Deze bijzondere - voor de stad zo kenmerkende - wittinten zijn hier exclusief verkrijgbaar en trekken veel schilders en particulieren als klant.
“Ik vind dat de meeste verffabrikanten veel te harde kleuren wit op de markt brengen en deze kleuren benaderen niet de oorspronkelijk Maastrichtse wittinten”, zegt Heuts. Hij besloot hier daarom zelf werk van te gaan maken. “Aanvankelijk dacht ik dat er her en der in de stad zo’n vijf oude tinten wit waren te vinden, maar gaandeweg ontdekte ik er steeds meer, om uiteindelijk op 21 te eindigen.”
Het ontwikkelen van de receptuur hiervoor en het testen nam veel tijd in beslag. Heuts werkte zo’n acht jaar aan de ontwikkeling van zijn 21 tinten Maastrichts wit, die variëren van helder wit met een hint van geel tot grijs-wit. Wit is onmisbaar bij de definiëring van het licht in de ruimte. Wit maakt vorm, suggereert diepte. “De tint wordt beïnvloed door de grondstof, de ondergrond en door de mate waarin pigment is toegevoegd.”
Jo Heuts Verf
Frankenstraat 143-145
6224 GM Maastricht
Limburg
043 362 08 50
info@joheutsverf.nl
Maandag - dinsdag 09:00 - 18:00
Woensdag 12:00 - 18:00
Donderdag - vrijdag 09:00 - 18:00
Zaterdag 09:00 - 17:00